contattigalleryla storiaportfoliohome
La gravidaThe Pregnant Woman
Raffaello SanzioRaphaelRaffaello Sanzio
Galleria Palatina, Palazzo PittiPalatina Gallery, Palazzo PittiGalerie Palatina, Palazzo Pitti, FirenzeFlorenceFlorence, ItaliaItalyItalie
Olio su tavolaOil on wood, 66 x 52 cm., anno 1505 - 1506


La donna ritratta da Raffaello, emerge da un fondo scuro, è seduta e girata a tre quarti, con una mano si tocca il ventre, probabilmente è in dolce attesa. L'altra mano è poggiata su un immaginario parapetto di fronte allo spettatore, e ha con sé un libro. I gioielli che indosa, indicano il ceto sociale, come anche le ricche vesti in velluto. La particolarità dell'opera, risiede nel forte realismo impresso nella mano sul ventre: la stoffa della veste viene leggermente scostata e l'ombra che proietta la mano, ne determina una forte tridimensionalità.

The woman portrayed by Raphael, emerging from a dark background, is seated and turned three-quarters, with one hand touching her belly, probably in softwaiting. The other hand is resting on an imaginary parapet in front of the spectator, and has a book with it. The jewels she wears represent the social class, as do the rich velvet dresses. The peculiarity of the artwork, lies in the strong realism impressed in the hand on the belly: the fabric of the dress is slightly shifted and the shadow that projects the hand, determines a strong three-dimensionality.